Recensie april 2001
Toonkunstkoor dwingt respect af
Muziekrecensie: Lidy van der Spek, Leids Dagblad, 12 april 2001
Exclusief intiem is de uitvoering van Toonkunstkoor Leiden. De Passie naar het evangelie van Johannes klinkt dit jaar als nieuw, als een wonder van schoonheid en ingetogenheid. Hans van der Toorn dwingt met zijn toch grote amateurkoor diep respect af. Zijn stijl is niet op effect gericht, veeleer op transparantie en zachtmoedigheid. Dit streven uit zich eveneens in de keuze van het kleine orkest, dat zich prachtig voegt in en om de koorklank.
Ook de solisten genieten zichtbaar van deze passie, die voor hen zeker niet de eerste is dit jaar. Diane Verdoodt straalt en trekt tinkelende kristallen draden in de sopraanaria over het “Erfolgen mit freudigen Schritten”. Ze trekt je energiek mee over een schijnbaar onoverkomelijke barrière.
De centrale figuur in het lijdensverhaal is de evangelist. Robert Luts doet iets bijzonders met zijn tekst, hij maakt er een zangerig lied van. Zijn lichte, heldere stem laat hij regelmatig met overgave vibreren, en voluit weelderig zingen. Jezus lijkt waarlijk “los” gelaten te worden door Pilatus, veel ruimte maakt Luts voor de 33-jarige jongeling die Frans Huijts op zijn beurt door en door betrouwbaar gestalte geeft. De overgave in de altaria “Es ist vollbracht” wordt vooral in het eerste gedeelte intens gevoeld, teder gedramatiseerd door viola da gamba en luit
Turbae en koralen getuigen beide van een delicaat inlevingsvermogen, waarin grote contrasten hooguit gebruikt worden om een hoger plan te dienen. Een mooi voorbeeld is de benevelde pianissimo herhaling van de woorden “Er ist der Juden König”, alsof de waarheid van die uitspraak beangstigend doorbreekt.