Persbericht 19 mei 2006

Op 7 november 1938 schiet een 17-jarige Poolse jood, Herschel Grynszpan, die voor de Nazi”s is gevlucht, in Parijs een Duitse diplomaat dood uit wanhoop en woede over wat zijn familie in het Duitse Rijk wordt aangedaan. Op 9 november reageren de Nazi”s daarop met de monsterachtige pogrom, die bekend is gebleven onder de naam Kristallnacht en die aan vele duizenden joden het leven heeft gekost en onnoemlijk grote schade heeft aangericht. Grynszpan wordt gearresteerd door de Franse politie. Hij blijft in de gevangenis tot na de Duitse inval in Frankrijk. Sindsdien is niets meer van de jongen vernomen.

Deze dramatische gebeurtenissen hebben de Engelse componist Michael Tippett (1905-1998) geïnspireerd tot het schrijven en componeren van een aangrijpend oratorium “A Child of our Time” (1939-1941). Bijzonder in dit werk is de aanleiding ertoe en de visie die Tippett daarop heeft: hoe schokkend en barbaars de gebeurtenissen ook waren, de componist heeft zich niet mee laten slepen in een troosteloze somberheid – om het in zijn eigen beeld te zeggen: in één lange ijzige winter – nee, hij laat het werk eindigen in een ontluikende lente “waar geen laatste smart is, maar verwachtingsvolle hoop”.

Bijzonder is evenzeer de vorm die Tippett aan zijn werk gegeven heeft: overduidelijk in de hele compositie zijn de verwijzingen naar het Oratorium uit de Barok en meer speciaal naar de Passionen van J.S. Bach: er is een “evangelist”, een verteller, er is een parallel met de Christusfiguur, er zijn bijrollen in de personen van de moeder, de tante en de oom, we horen koorliederen en er zijn afsluitende Koralen. Vooral door deze Koralen, in dit geval overbekende Negro Spirituals, verheft de componist zijn werk boven de historische aanleiding en maakt het tot een universele beschrijving van onderdrukking en bevrijding, van alle tijden en alle volkeren.

Het Leidse Toonkunstkoor onder leiding van zijn steeds weer inspirerende dirigent Hans van der Toorn is geruime tijd intens bezig geweest met dit bepaald niet eenvoudige stuk; atonaliteit, grillige ritmes en vaak technisch lastige passages vormden evenzoveel hordes. Op 19 mei hoopt het koor velen van u aan de eindstreep aan te treffen; een bijzonder werk, u zult daar zeker geen spijt van hebben.

Vóór de pauze kunt u Five Mystical Songs van Ralph Vaughan Williams beluisteren voor bariton, koor en orkest op teksten van George Herbert. Aukelien van Hoytema, hoofd van Tros radio 4 klassiek en lid van het comité van aanbeveling van het Toonkunstkoor Leiden e.o.zal beide stukken bij u inleiden en toelichten.

Het concert wordt op 19 mei 2006 uitgevoerd in de Leidse Pieterskerk en begint om 20.15 uur. De muzikale ondersteuning wordt gegeven door het Randstedelijk Begeleidingsorkest. De solisten zijn Claudia Patacca (sopraan), José Scholte (alt), Frank Fritschy (tenor) en Frank Dolphin Wong (bas/bariton). Kaarten kunt u in de voorverkoop à € 18,00 bestellen bij de leden van het koor, K&O op de Oude Vest 45 te Leiden (tel. 071 514 11 41), Barning Muziekhandel op Stationsweg 11 te Leiden en à € 20.- vóór aanvang van het concert aan de zaal. 65+ en CJP-houders: € 18.- U kunt telefonisch bestellen op telefoonnummer 071 531 38 86 en per E-mail, kaarten@toonkunstkoorleiden.nl.